Hur blir man nummer ett i sin bransch? Och hur hanterar man ett misslyckande? Läs den inspirerande framgångssagan om hur August Wallén fick Fighter Centre att växa sig stort genom att jobba stenhårt, återinvestera i verksamheten och tro på sin vision – med den viktiga grundregeln att aldrig nämna konkurrenten.
Sedan barnsben har August Wallén hållit på med kampsport. Som elvaåring tyckte hans mamma att det var dags att lära sig självförsvar, och han började med Ju jutsu. Därefter kom en ny kampsport, som August blev intresserad av innan termen ens fanns – 1995 började han med MMA. Tack vare UFC (Ultimate Fighting Championship) så fick sporten ett enormt intresse och blev snabbt stor. Och när klubbar ville testa på var det August som höll i en rad träningsläger.
– Det var då jag började försörja mig på kampsporten, och hade en klubb på Hisingen. 1998 flyttade jag in min verksamhet till stan. Vi hade MMA, Krav Maga och lite Thai Boxing. Det tog inte mer än två år innan vi växte ur den lokalen och fick leta efter ett nytt ställe, berättar August.
När August promenerade längs Viktoriagatan en sommardag år 2000 fick han av en händelse syn på en lapp där det stod ”lokal uthyres”. Han var snabb på att ringa, och i augusti samma år slog han upp dörrarna till där Fighter Centre ligger än i dag. Då var de tre delägare i bolaget. I dag äger han bolaget själv.
– Det hade nog aldrig blivit så stort om det inte hade funnits många intressenter med från början. Men jag hade en vision, och ville göra det jag trodde på utan att behöva kompromissa. Det tror jag är väldigt viktigt.
Hard work beats talent
När August tog över företaget helt och hållet för sex år sedan ändrade han väldigt mycket i verksamheten. Han strukturerade om och började marknadsföra annorlunda. Det var ett hårt jobb, men han hade också visionen tydligt framför sig. Det var då företaget verkligen tog fart, och han beskriver det själv som hard work beats talent. Alla oändliga timmar gav resultat.
– Det kunde Hillevi se på både på omsättning och vinstmarginal. Men då hade jag och andra sidan mycket att ta igen, eftersom jag hade jobbat i många år utan lön.
Fighter Centre är Sveriges största kampsportscenter, hur blev det det?
– Dels så var vi tidiga med de nya kampsporterna och byggde därmed tidigt ett varumärke. Sedan har vi också en centralt belägen lokal. Tittar man på Stockholm är det svårt att hitta en verksamhet som är lika dominerande som vi är, eftersom där är betydligt svårare att hitta centralt belägna lokaler. Det är äldre hus och man måste nästan ge sig in i en källarlokal eftersom hyrorna är så dyra. Vi har också en professionellt skött verksamhet.
August Wallén coachar tillsammans med Elina Nilsson under ett fightingläger. Foto: Ammi Mobacken för Gladius MMA.
Återinvesterar med hjärta och själ
Sedan start har företaget ständigt återinvesterat. När det blivit pengar över har nya mattor, träningsredskap och bjälklag till nya lokaler tillkommit, vilket har gett förutsättningar för att växa sig ännu större.
En annan viktig framgångsfaktor menar August är symbiosen med att träningscentret har de finansiella musklerna, medan det är föreningar som driver verksamheten. Det är många intressenter som engagerar sig och brinner för centret.
En social instats i samhället
Centret har 2 200 medlemmar, majoriteten ett ålderspann mellan 15 och 30 år. Med så många medlemmar berättar August att det varje år sker endast ett fåtal stölder.
– Det är en väldigt stark kultur här. Och en väldigt stark tillhörighetskänsla. Många kallar centret för sitt andra hem. Och då tar de givetvis också hand om det. Vi har medlemmar från flera olika religioner, ungefär 35% med invadrarbakgrund. Över hälften av instruktörerna i Gladius MMA har också invandrarbakgrund.
Det låter som att sporten och centret förenar människor väldigt mycket?
– Ja, det gör det. Sedan är det jättetråkigt att det ska behöva vara så, men vi har kvinnor som tränar här som har varit utsatta för övergrepp och hot, och centret ska vara en fristad för dem. Vi har också gratis flyktingträning, så det är ett stort socialt engagemang, vilket jag tycker att ett bolag ska ha. Vi brinner verkligen för samhällsfrågor. Centret är väldigt inkluderande. Men vi har stenhårda regler. Den som skulle bete sig illa här åker ut.
Fighter Centre erbjuder gratis flyktingträning.
Kunde du förutse att din verksamhet skulle bli så här stor?
– Nej det kan ingen som startat upp något. Det är sådant som man växer med. Det är ju en sådan där sak som man säger till alla ungdomar som undrar vad de ska göra med sitt liv: gör det som du brinner för. Att jag började med MMA var ju för att jag tyckte det var roligt. Jag hade ingen tanke på att jag skulle bli instruktör, instruera en massa människor och åka jorden runt som jag gör nu. Jag tror inte att de som bara vill tjäna pengar kommer så långt. Du måste ha en passion, bli jäkligt bra på det du gör och förstå dig på den industri du jobbar i. Först då kan du börja få visioner. Du kan inte veta från början.
Vad är ditt tips till unga som vill starta eget?
– Man måste vara beredd på att jobba jäkligt hårt. Alla som säger någonting annat ljuger. Man måste också vara beredd på att misslyckas, för det kommer man göra. Och då kan man se det som en lärdom istället för ett misslyckande.
Har du misslyckats?
– Många gånger. Men, jag har varit bra på att vända på det till att se det som en del av en process. Därför har jag knappt tänkt på det. Tittar man på centret så ser det kanske ut som att vi aldrig har misslyckats. Men det är inte sant. Man testar olika grejer, funkar det inte så justerar man lite och så rör man sig framåt och hittar vägen. Vi har säkert misslyckats mängder av gånger, men jag har aldrig sett det så. Jag bara justerar för att gå vidare. Man måste inse att det är en naturlig del av processen.
August förklarar vidare hur man kan hantera ett misslyckande:
– Japanerna har ju kaizen, som är ett utvecklings- och förbättringsarbete. Att ständigt göra små, små förbättringar. I väst vill vi gärna göra en stor förändring. Men det innebär också större risker, jämfört med japanerna som justerar lite varje dag.
– Se på Thomas Edison som uppfann glödlampan. Hur många gånger misslyckades inte han innan han fick en fungerande glödlampa? Men han såg det ju inte så. Han testade om och om igen, gjorde små justeringar och lyckades till slut.
Tror du att man behöver vissa personliga egenskaper för att lyckas som egenföretagare?
–Arv betyder generellt mer än vad man tror. Men jag tror ändå att allt är en skill som man kan lära sig. Människans stora styrka är anpassningsförmågan. Vi har också en otrolig teambuilding-förmåga. Som djur är vi väldigt fattiga. Ändå är det vi som leder planeten. Sätt människan mot en arg kossa i ett stängt område så ligger människan ganska pyrt till. Vi kan inte heller överleva på gräs. Men vi kan anpassa oss, samarbeta och jobba i team. Myror är fantastiska team-arbetare. De är en del av ett community, men de gör också vad de alltid har gjort. Människor har kombinationen att kunna jobba i team samtidigt som vi är individualister, och vågar därför också testa nya saker hela tiden. Det är det som för människor framåt, och gör oss så duktiga.
August har bland annat startat de framgångsrika klubbarna Gladius MMA och Fighter Muay Thai. Båda klubbarna håller till på Fighter Centre.
Vad är det roligaste med din verksamhet?
– Man skulle kunna säga en massa klyschor – umgås med människor exempelvis. Men jag är egentligen ganska folkskygg. Jag har gjort väldigt mycket som har med människor att göra, exempelvis startat svenska- och internationella MMA-förbundet. För att jag känt att jag måste göra det, inte för att det är vad jag helst vill göra. Annars tycker jag att det är väldigt roligt att vara på mattan, att coacha och jag brinner för att göra en social insats. Det är naturligtvis också en sport att bedriva en bra verksamhet, och bli riktigt bra på det man gör.
Har stenkoll på ekonomin, affärsområden, affärsstruktur och marknadsföringsmix
Så hur blir man riktigt bra på det man gör? August menar att det handlar om att ha koll – på allt!
– När jag tog över själv började jag tänka mer i affärsområden. Det är inte det jag brinner för, jag brinner ju för verksamheten. Men ska jag bedriva en kommersiell verksamhet så vill jag göra det så bra det går. Och där har jag ju ett bra samarbete med Spartan. Hillevi är inte så inblandad i min verksamhet, men hon är den ultimata samarbetspartnern när det gäller den delen av verksamheten som är nödvändig enligt lag. Jag är inte den typiska VD:n som tycker det är jättekul med affärsmöten och att räkna på resultatrapporten. Men jag kan lova att det inte är någon inom våran bransch som har så bra koll på ekonomin, affärsområden, affärsstruktur och marknadsföringsmix som vi har – allt det som man måste göra professionellt i en verksamhet.
– Att ha någon som tycker det är jäkligt kul med bokföring och som tycker att bokslut är det roligaste som finns. En annan tänker okej…? Men det är den perfekta samarbetspartnern för mig. För jag vill ha affärsområden som strukturerar min verksamhet på ett sätt som gör att jag med ekonomiska termer kan förstå och optimera den. Det är stimulerande för mig och gör att jag har koll.
Det började med att Spartan gjorde boksluten, nu sköter Spartan ekonomin helt och hållet.
– Hillevi är dyrare, men också väldigt duktig på det hon gör. Självklart måste man vara sparsam, få bästa möjliga effekt och mer av mindre i början av sitt företagande. Är man nystartad handlar det om pengarna, har man hållit på ett tag handlar det om tid. Jag vill få bästa möjliga effekt av min tid. Jag lägger hellre pengarna och får det riktigt bra gjort, än att spara pengarna och få det dåligt gjort och inte ha hundra koll på min ekonomi.
No hype, just results
Med en väl genomtänkt marknadsföingsstrategi har August aldrig behövt berätta att Fighter Centre är bäst. Han visar istället. Som när han körde sloganen ”no hype, just results” på en banner för några år sedan.
– Ligger du etta så jagar alla dig, och där kommer också att många pratar illa om dig. Och de som inte kan generera sina egna leads försöker äta på mina, så är det bara. För jag är duktig på att dra hit folk.
Fighter Centre drar in femhundra betalande nybörjare varje termin. Och centret har aldrig talat illa om andra klubbar för att få nya medlemmar av välja dem.
– En pappa med två barn som tränar här hade först besökt en klubb där han ville att hans två söner skulle börja träna. Det första klubben gjorde var att snacka skit om Fighter Centre.
Vad blev kontentan av det då?
– Att han tog sina barn under armen och gick gick hit istället.
Han förklarar att många verksamheter kan ta lärdom av det:
– Vi har två grundläggande regler här. 1. Nämn aldrig konkurrenten. 2. Tar någon annan upp konkurrenten – snacka aldrig skit om den. Det kommer in många nya kunder hit som nämner andra klubbar. Jag brukar säga att det finns många bra klubbar i stan, och att personen ska testa gratis provträning på alla klubbarna innan den bestämmer sig för vart den ska träna. Det är inte ovanligt att personen då tar fram sitt kort och betalar direkt. Och det säger ju ganska mycket.
Kommer aldrig att sluta
August håller fortfarande i åtta pass i veckan, instruerar tävlingsteam och coachar privat. Han tål enormt mycket, men inser också att det finns ett bäst före datum, och att andra kommer få ta över vissa ansvarsdelar längre fram. Att han för det skulle sluta med verksamheten på ålderns höst är inte tänkbart:
– Då får jag väl börja fundera på vilken min roll ska bli. Mentor kanske. En sån där gubbe. Men jag tänker aldrig sluta! Jag har hittat det jag brinner för, så det finns inget som heter pension.
Här kan du läsa mer om Fighter Centre!
Bilderna i artikeln är publicerade i samråd med intervjupersonen och hämtade från företagets webbplats. Fotograf som önskar få korrigering eller att bilden avpubliceras, vänligen kontakta oss.
”Om inte vi värderar vårt arbete – vem ska då göra det?”
/av Madeleine LaurellKvalitet och ett personligt bemötande genomsyrar allt Christina Kaspersson tar sig för med sitt företag Chickidé. Hon berättar om hur hon har byggt upp sitt varumärke, glädjen i att få göra fint hos andra och hur företagande i en liten by kan ha både sina fördelar och nackdelar.
Det är torsdag eftermiddag och vi befinner oss i fikarummet hos vår kund, städfirman Chickidé i Fritsla. Ägaren till företaget, Christina Kaspersson, är i full färd med att flytta undan en mintgrön balklänning som ligger raklång längs en soffa – sömnad är bara en av alla hennes specialiteter – medan dottern Jenny Kaspersson kommer in med kaffekoppar och en koladoftande vetelängd.
– Hillevi, hur var det nu du och jag träffades? frågar Christina. Visst var det genom hästarna?
Christina och Hillevi red i samma ridgrupp under några år. Men det var inte där historien började:
– Nej det var ju genom en rekommendation från en vän till mig. Du städade i lokalerna på hennes arbetsplats, och jag var i behov av städhjälp. Det var först efter det som vi började rida ihop, säger Hillevi.
Det var för drygt 16 år sedan som Christina och Hillevi kom i kontakt med varandra. På den tiden drev Hillevi Spartan Redovisning i ett arbetsrum på hemmaplan. En gång i veckan kom Christina och städade, och de återberättar hur de började ta en kaffe ihop innan båda gick och jobbade med sitt.
Sedan 1997 har Christina drivit sin firma Chickidé. Med en bakgrund på fabrik i många år blev Christina, som nybliven mamma, plötsligt uppsagd en dag. Kort därpå ringde chefen upp och frågade om Christina kunde städa på företaget. Hon tog jobbet, och blev kort därpå anställd igen – då även som produktionsledare.
– Men i den vevan ville jag ju ha kvar städningen. Så jag bestämde mig för att starta eget företag, en enskild firma, berättar Christina.
Christina jobbade kvar på fabriken i några år och drev sin firma vid sidan om. Många chefer kom och gick under den tiden och den sista hon hade bad henne att kalkylera produkter på fabriken på heltid. Christina som både var entreprenör och anställd ville såklart inte släppa de kunder hon hade i sin firma.
– Då sa han upp min städning. Jag slutade på fabriken efter det, och sedan dess har jag klarat mig helt på företagandet.
Ryktet sprids fort i en liten by. Ibland på gott, ibland på ont
Christina har aldrig direkt behövt marknadsföra sig. Hon berättar att hon i stort sett bara var med i telefonkatalogen förr, och nu marknadsför hos sig i lokaltidningen då och då. Kännedomen om hennes företag har alltid spridits från mun till mun.
Ryktesspridning har däremot inte alltid sina fördelar. Hon minns tillbaka på en specifik händelse då ett rykte om hennes företag hade kunnat få katastrofala konsekvenser. I början av sitt företagande blev hon nämligen anklagad för stöld av en maskin.
– När jag slutade på fabriken 2001 tog jag med mig alla mina städartiklar jag köpt i mitt företag. En av dem var en skurmaskin som kostade mig 150 000 kronor. En dag blev jag uppringd av fackordföranden på företaget som frågade om den här skurmaskinen.
En högt uppsatt i ledningen hade nämligen hävdat att skurmaskinen tillhörde fabriken, och dessutom gått runt och sagt till de anställda att jag hade stulit den.
Christina blev bestört och ringde upp personen, som frågade om hon hade kvitto på den, vilket hon såklart hade. Christina krävde både en ursäkt och en rättelse, men fick det aldrig.
– Ett litet företag som blir anklagad för att stjäla maskiner från ett annat företag… Ett sådant rykte sprids fort i en liten by. Det hade kunnat skada företaget oerhört. Men som tur var gick det bra ändå.
Började bygga upp sitt varumärke – bildade aktiebolag
– På den tiden när jag var nystartad hade jag en vit bil utan namn på. För folk ville helst inte visa upp att de hade en städfirma hos sig.
Hon förklarar att städhjälp inte var fint då. Det var något man skulle klara själv. Den synen på städhjälp kan dels vara så fortfarande – främst bland äldre. Men när rutavdraget kom blev det mer accepterat. Christina bytte då färg på bilen till vinrött och satte upp en logga.
– Det vinröda står för hjärta och omsorg, det är den färgen för mig. Att hjälpa andra helt enkelt, säger Christina.
Hon minns tillbaka hur företagsnamnet var det svåraste att komma på. Men Chickidé ”det är en käck idé” berättar hon. Och hon föll för det franska ordet ”chic”. Namnet fick inte heller begränsa vilka tjänster företaget skulle erbjuda.
– Många kanske tycker att vårt utbud är för brett. Men kan vi göra det så gör vi det!
Företaget erbjuder lokalvård för både privatpersoner och företag, flyttstäd, fönsterputs, trädgårdsarbete, återvinning och hjälp med småfix – som Christina själv beskriver det. I dagsläget har hon fem anställda. Och hon förklarar att det är viktigt att ha en bred bas att stå på för att ha ordentligt med arbete året runt.
– Någon kanske behöver hjälp med återvinningen, en annan vill få fint i sina rabatter. Vi hjälper gärna till där det behövs!
När det kommer till bokföringen så skötte Christina allt själv i början. Men i den takt som företaget växte behövde hon då och då rådgivning:
– Jag gick in till Hillevi och ställde frågor ibland. Hon föreslog att jag skulle ombilda till aktiebolag. Hon hjälpte mig med det, och det visade sig vara fördelaktigt för mig skattemässigt.
Allt eftersom Christina fick mer att göra lämnade hon succesivt över redovisningen till Spartan.
Kvalitet före kvantitet
Påståenden som ”ni går ju bara över lite med dammvippan” och andra tråkiga kommentarer har Christina fått genom åren. På det brukar hon kontra med frågan om en biltvätt bara kräver lite spolning med vattenslangen. Det får en och annan att tänka till. Precis som en biltvätt krävs både puts och polering för en riktigt bra städning.
– Jag brukar säga det till mina anställda att om inte vi värderar vårat arbete, vem ska då göra det? Det är mitt jobb att tala om för dem att jobbet vi gör är jätteviktigt, och att vi behöver tid på oss för vår arbetsmiljö och att kunna känna glädjen i att få göra klart städningen, utan att hafsa över det.
Christina visar skillnaden mellan en rengjord diskho och en ”rengjord diskho”. Ingenting ska hafsas över!
Hon berättar att många i städbranschen, även inom hemtjänsten, får försvara sitt arbete. I synnerhet i en tid där allt ska gå fort:
– Det bästa med det privata företagandet är att kunderna får vara med och bestämma vad de vill ha gjort, och att vi sätter en tid för det. Något som gör att jag kanske inte riktigt vill ta på mig de kommunala uppdragen. Då är det en biståndsbedömare som bestämmer, och många gånger är det är för stressigt. Men sedan är det ju så att de som tar sig an de uppdragen även får alla extrauppdragen. Man ska vara öppensinnad för det också!
Det roligaste med verksamheten är just att kunna hjälpa människor menar Christina. Och att det är en personlig service.
– Det är helt underbart egentligen att kunna stänga dörren om ett nystädat hem och tänka att man har gjort det man kan och att det är fint för kunden när denne kommer hem. Jag tänker också på situationen om kunden haft en dålig dag. Då får denne i alla fall komma hem till att det är rent och luktar gott!
Här kan du läsa mer om Chickidé!
Så blev Fighter Centre Sveriges största kampsportscenter
/av Madeleine LaurellHur blir man nummer ett i sin bransch? Och hur hanterar man ett misslyckande? Läs den inspirerande framgångssagan om hur August Wallén fick Fighter Centre att växa sig stort genom att jobba stenhårt, återinvestera i verksamheten och tro på sin vision – med den viktiga grundregeln att aldrig nämna konkurrenten.
Sedan barnsben har August Wallén hållit på med kampsport. Som elvaåring tyckte hans mamma att det var dags att lära sig självförsvar, och han började med Ju jutsu. Därefter kom en ny kampsport, som August blev intresserad av innan termen ens fanns – 1995 började han med MMA. Tack vare UFC (Ultimate Fighting Championship) så fick sporten ett enormt intresse och blev snabbt stor. Och när klubbar ville testa på var det August som höll i en rad träningsläger.
– Det var då jag började försörja mig på kampsporten, och hade en klubb på Hisingen. 1998 flyttade jag in min verksamhet till stan. Vi hade MMA, Krav Maga och lite Thai Boxing. Det tog inte mer än två år innan vi växte ur den lokalen och fick leta efter ett nytt ställe, berättar August.
När August promenerade längs Viktoriagatan en sommardag år 2000 fick han av en händelse syn på en lapp där det stod ”lokal uthyres”. Han var snabb på att ringa, och i augusti samma år slog han upp dörrarna till där Fighter Centre ligger än i dag. Då var de tre delägare i bolaget. I dag äger han bolaget själv.
– Det hade nog aldrig blivit så stort om det inte hade funnits många intressenter med från början. Men jag hade en vision, och ville göra det jag trodde på utan att behöva kompromissa. Det tror jag är väldigt viktigt.
Hard work beats talent
När August tog över företaget helt och hållet för sex år sedan ändrade han väldigt mycket i verksamheten. Han strukturerade om och började marknadsföra annorlunda. Det var ett hårt jobb, men han hade också visionen tydligt framför sig. Det var då företaget verkligen tog fart, och han beskriver det själv som hard work beats talent. Alla oändliga timmar gav resultat.
– Det kunde Hillevi se på både på omsättning och vinstmarginal. Men då hade jag och andra sidan mycket att ta igen, eftersom jag hade jobbat i många år utan lön.
Fighter Centre är Sveriges största kampsportscenter, hur blev det det?
– Dels så var vi tidiga med de nya kampsporterna och byggde därmed tidigt ett varumärke. Sedan har vi också en centralt belägen lokal. Tittar man på Stockholm är det svårt att hitta en verksamhet som är lika dominerande som vi är, eftersom där är betydligt svårare att hitta centralt belägna lokaler. Det är äldre hus och man måste nästan ge sig in i en källarlokal eftersom hyrorna är så dyra. Vi har också en professionellt skött verksamhet.
August Wallén coachar tillsammans med Elina Nilsson under ett fightingläger. Foto: Ammi Mobacken för Gladius MMA.
Återinvesterar med hjärta och själ
Sedan start har företaget ständigt återinvesterat. När det blivit pengar över har nya mattor, träningsredskap och bjälklag till nya lokaler tillkommit, vilket har gett förutsättningar för att växa sig ännu större.
En annan viktig framgångsfaktor menar August är symbiosen med att träningscentret har de finansiella musklerna, medan det är föreningar som driver verksamheten. Det är många intressenter som engagerar sig och brinner för centret.
En social instats i samhället
Centret har 2 200 medlemmar, majoriteten ett ålderspann mellan 15 och 30 år. Med så många medlemmar berättar August att det varje år sker endast ett fåtal stölder.
– Det är en väldigt stark kultur här. Och en väldigt stark tillhörighetskänsla. Många kallar centret för sitt andra hem. Och då tar de givetvis också hand om det. Vi har medlemmar från flera olika religioner, ungefär 35% med invadrarbakgrund. Över hälften av instruktörerna i Gladius MMA har också invandrarbakgrund.
Det låter som att sporten och centret förenar människor väldigt mycket?
– Ja, det gör det. Sedan är det jättetråkigt att det ska behöva vara så, men vi har kvinnor som tränar här som har varit utsatta för övergrepp och hot, och centret ska vara en fristad för dem. Vi har också gratis flyktingträning, så det är ett stort socialt engagemang, vilket jag tycker att ett bolag ska ha. Vi brinner verkligen för samhällsfrågor. Centret är väldigt inkluderande. Men vi har stenhårda regler. Den som skulle bete sig illa här åker ut.
Fighter Centre erbjuder gratis flyktingträning.
Kunde du förutse att din verksamhet skulle bli så här stor?
– Nej det kan ingen som startat upp något. Det är sådant som man växer med. Det är ju en sådan där sak som man säger till alla ungdomar som undrar vad de ska göra med sitt liv: gör det som du brinner för. Att jag började med MMA var ju för att jag tyckte det var roligt. Jag hade ingen tanke på att jag skulle bli instruktör, instruera en massa människor och åka jorden runt som jag gör nu. Jag tror inte att de som bara vill tjäna pengar kommer så långt. Du måste ha en passion, bli jäkligt bra på det du gör och förstå dig på den industri du jobbar i. Först då kan du börja få visioner. Du kan inte veta från början.
Vad är ditt tips till unga som vill starta eget?
– Man måste vara beredd på att jobba jäkligt hårt. Alla som säger någonting annat ljuger. Man måste också vara beredd på att misslyckas, för det kommer man göra. Och då kan man se det som en lärdom istället för ett misslyckande.
Har du misslyckats?
– Många gånger. Men, jag har varit bra på att vända på det till att se det som en del av en process. Därför har jag knappt tänkt på det. Tittar man på centret så ser det kanske ut som att vi aldrig har misslyckats. Men det är inte sant. Man testar olika grejer, funkar det inte så justerar man lite och så rör man sig framåt och hittar vägen. Vi har säkert misslyckats mängder av gånger, men jag har aldrig sett det så. Jag bara justerar för att gå vidare. Man måste inse att det är en naturlig del av processen.
August förklarar vidare hur man kan hantera ett misslyckande:
– Japanerna har ju kaizen, som är ett utvecklings- och förbättringsarbete. Att ständigt göra små, små förbättringar. I väst vill vi gärna göra en stor förändring. Men det innebär också större risker, jämfört med japanerna som justerar lite varje dag.
– Se på Thomas Edison som uppfann glödlampan. Hur många gånger misslyckades inte han innan han fick en fungerande glödlampa? Men han såg det ju inte så. Han testade om och om igen, gjorde små justeringar och lyckades till slut.
Tror du att man behöver vissa personliga egenskaper för att lyckas som egenföretagare?
–Arv betyder generellt mer än vad man tror. Men jag tror ändå att allt är en skill som man kan lära sig. Människans stora styrka är anpassningsförmågan. Vi har också en otrolig teambuilding-förmåga. Som djur är vi väldigt fattiga. Ändå är det vi som leder planeten. Sätt människan mot en arg kossa i ett stängt område så ligger människan ganska pyrt till. Vi kan inte heller överleva på gräs. Men vi kan anpassa oss, samarbeta och jobba i team. Myror är fantastiska team-arbetare. De är en del av ett community, men de gör också vad de alltid har gjort. Människor har kombinationen att kunna jobba i team samtidigt som vi är individualister, och vågar därför också testa nya saker hela tiden. Det är det som för människor framåt, och gör oss så duktiga.
August har bland annat startat de framgångsrika klubbarna Gladius MMA och Fighter Muay Thai. Båda klubbarna håller till på Fighter Centre.
Vad är det roligaste med din verksamhet?
– Man skulle kunna säga en massa klyschor – umgås med människor exempelvis. Men jag är egentligen ganska folkskygg. Jag har gjort väldigt mycket som har med människor att göra, exempelvis startat svenska- och internationella MMA-förbundet. För att jag känt att jag måste göra det, inte för att det är vad jag helst vill göra. Annars tycker jag att det är väldigt roligt att vara på mattan, att coacha och jag brinner för att göra en social insats. Det är naturligtvis också en sport att bedriva en bra verksamhet, och bli riktigt bra på det man gör.
Har stenkoll på ekonomin, affärsområden, affärsstruktur och marknadsföringsmix
Så hur blir man riktigt bra på det man gör? August menar att det handlar om att ha koll – på allt!
– När jag tog över själv började jag tänka mer i affärsområden. Det är inte det jag brinner för, jag brinner ju för verksamheten. Men ska jag bedriva en kommersiell verksamhet så vill jag göra det så bra det går. Och där har jag ju ett bra samarbete med Spartan. Hillevi är inte så inblandad i min verksamhet, men hon är den ultimata samarbetspartnern när det gäller den delen av verksamheten som är nödvändig enligt lag. Jag är inte den typiska VD:n som tycker det är jättekul med affärsmöten och att räkna på resultatrapporten. Men jag kan lova att det inte är någon inom våran bransch som har så bra koll på ekonomin, affärsområden, affärsstruktur och marknadsföringsmix som vi har – allt det som man måste göra professionellt i en verksamhet.
– Att ha någon som tycker det är jäkligt kul med bokföring och som tycker att bokslut är det roligaste som finns. En annan tänker okej…? Men det är den perfekta samarbetspartnern för mig. För jag vill ha affärsområden som strukturerar min verksamhet på ett sätt som gör att jag med ekonomiska termer kan förstå och optimera den. Det är stimulerande för mig och gör att jag har koll.
Det började med att Spartan gjorde boksluten, nu sköter Spartan ekonomin helt och hållet.
– Hillevi är dyrare, men också väldigt duktig på det hon gör. Självklart måste man vara sparsam, få bästa möjliga effekt och mer av mindre i början av sitt företagande. Är man nystartad handlar det om pengarna, har man hållit på ett tag handlar det om tid. Jag vill få bästa möjliga effekt av min tid. Jag lägger hellre pengarna och får det riktigt bra gjort, än att spara pengarna och få det dåligt gjort och inte ha hundra koll på min ekonomi.
No hype, just results
Med en väl genomtänkt marknadsföingsstrategi har August aldrig behövt berätta att Fighter Centre är bäst. Han visar istället. Som när han körde sloganen ”no hype, just results” på en banner för några år sedan.
– Ligger du etta så jagar alla dig, och där kommer också att många pratar illa om dig. Och de som inte kan generera sina egna leads försöker äta på mina, så är det bara. För jag är duktig på att dra hit folk.
Fighter Centre drar in femhundra betalande nybörjare varje termin. Och centret har aldrig talat illa om andra klubbar för att få nya medlemmar av välja dem.
– En pappa med två barn som tränar här hade först besökt en klubb där han ville att hans två söner skulle börja träna. Det första klubben gjorde var att snacka skit om Fighter Centre.
Vad blev kontentan av det då?
– Att han tog sina barn under armen och gick gick hit istället.
Han förklarar att många verksamheter kan ta lärdom av det:
– Vi har två grundläggande regler här. 1. Nämn aldrig konkurrenten. 2. Tar någon annan upp konkurrenten – snacka aldrig skit om den. Det kommer in många nya kunder hit som nämner andra klubbar. Jag brukar säga att det finns många bra klubbar i stan, och att personen ska testa gratis provträning på alla klubbarna innan den bestämmer sig för vart den ska träna. Det är inte ovanligt att personen då tar fram sitt kort och betalar direkt. Och det säger ju ganska mycket.
Kommer aldrig att sluta
August håller fortfarande i åtta pass i veckan, instruerar tävlingsteam och coachar privat. Han tål enormt mycket, men inser också att det finns ett bäst före datum, och att andra kommer få ta över vissa ansvarsdelar längre fram. Att han för det skulle sluta med verksamheten på ålderns höst är inte tänkbart:
– Då får jag väl börja fundera på vilken min roll ska bli. Mentor kanske. En sån där gubbe. Men jag tänker aldrig sluta! Jag har hittat det jag brinner för, så det finns inget som heter pension.
Här kan du läsa mer om Fighter Centre!
Bilderna i artikeln är publicerade i samråd med intervjupersonen och hämtade från företagets webbplats. Fotograf som önskar få korrigering eller att bilden avpubliceras, vänligen kontakta oss.
”Det behövs olika typer på planen för att allt ska fungera”
/av Madeleine LaurellI tjugofem år har Patrik drivit sitt plåtslageri i Skene. Han berättar om hur branschen behöver utvecklas, glädjen i att se sitt färdiga hantverk och hur laganda är avgörande inte bara inom idrotten, utan också i företagandet.
Patrik visste i tidig ålder att han skulle starta eget. Efter lumpen jobbade han på lager, men det var inget han egentligen ville. Han ville jobba med händerna och skapa någonting som skulle finnas kvar. Eftersom hans svärfar var plåtslagare så ramlade Patrik in på yrket. Och han kände fort att det fanns en frihet i jobbet som han ville ha.
– Den ena dagen var aldrig den andra lik. Jag mötte mycket nya människor och fick kundkontakter även som anställd, då jag oftast var ute själv på byggena. Redan efter tre år kände jag att jag ville starta eget.
Av en slump, när Patrik var på semester med sina barn en sommar på High Chaparral, stötte han på en säljare från Linköping, som hade ett konkursbo med gamla maskiner från ett plåtslageri. Plötsligt hade Patrik åtagit sig att köpa maskinerna. Han ställde undan dem i en ladugård när han kom hem och fortsatte en tid som anställd.
Smarta vägar för att hålla nere kostnaderna
I början på 90-talet kom finanskrisen och folk blev uppsagda överallt. Företaget som Patrik arbetade på gick i konkurs. När företaget skulle startas om fick Patrik tillsammans med en annan anställd förfrågan om att bli delägare, men de kände att de hellre ville starta upp något eget. Och lagret med maskiner låg ju där i ladan och väntade på att få användas.
– Jag gick en starta eget-kurs och fick starta eget-bidrag. Det kan ju låta konstigt när det fanns fullt av arbetslösa plåtslagare. Hela systemet var lite upp och ner på den tiden. Men tack vare det kunde jag starta igång mitt företag. Det fanns heller ingen tanke på att ta lån med tanke på hur tufft det var i byggbranschen just då.
Kort innan firman startades upp drog sig kollegan ur, och Patrik började driva företaget på egen hand. Däremot anställde han kollegan tre år senare, som blev kvar i företaget i femton år. För att hålla nere kostnaderna delade han hyra, kontor och maskiner ihop med en annan egenföretagare i branschen – som han har hängt ihop med sedan dess.
Du har ju väldigt stora kunder, exempelvis Skanska. Hur har du fått de uppdragen?
– På den tiden när jag var anställd växte plåtslageriet från ett litet familjeägt bolag till att bli 20 anställda. Eftersom företaget växte så pass fort så fick vi som ville ett stort ansvar. Styret hängde liksom inte med, så man fick hålla i sina byggen själv och fick en relationen med platscheferna. När jag startade eget lyfte jag givetvis på luren och ringde de där kontakterna, som bland annat var platschefen på Skanska. Ett av mina första större jobb var då även Örby Centrum. Jag kommer ihåg att anbudet låg på 33 000, vilket jag då tyckte var jättemycket pengar, säger han och skrattar.
Vad är det roligaste med din verksamhet?
– Jag är nog lite rastlös i själen. Jag gillar variationen och förändringarna som sker i branschen. Från ett Vilda Västern till att det i dag finns ett säkerhetstänk, att det finns utbildningar och en utveckling. Sedan tycker jag det är en tillfredsställelse att se det man har gjort. Det har alltid varit roligt när familjen har varit ute och åkt bil, och jag stolt kan peka ut att ”det där taket har jag lagt” (även om min fru och mina barn tycker det är mindre roligt). Och de där tidiga mornarna på våren när man går ut och solen lyser en i ansiktet, det boostar!
Hur har du hanterat tider när det varit oroligt i branschen?
– Om man backar till den där tiden i början av 90-talet så minns jag att jag ibland gick och lyfte oroligt i luren och nästan undrade om den var död. Det kan man roa sig med i dag när man ser tillbaka på de gamla resultaten. Det var enorma ups and downs. Det har vi inte sett de senaste tio åren. Nu har det inte varit några bekymmer. Det finns jobb till alla och vi behöver fler plåtslagare.
Men hur kommer det sig att efterfrågan har varit så upp och ner?
– Den svenska marknaden var mycket mer sluten då. När den dog här fick vi åka till Tyskland eller Norge och jobba. Det var många plåtslagare som sökte sig dit i perioder. Men nu har det varit stabilt länge. Och rekryteringen av nya plåtslagare måste till för branschens skull. Det är nog tyvärr för lite ungdomar som söker sig till byggbranschen. Och det krävs rätt mycket av en plåtslagare. Att ha den rätta viljan, men också den sociala biten då personen ofta är ute själv hos privatpersoner och på byggena.
Vi tittar på bilderna som pryder väggarna där vi sitter, och får oss ett skratt.
– Och 2016 tillkom det en tjej på bilderna. Vi behöver verkligen fler tjejer i branschen, säger han.
Hur får man fler unga att vilja bli plåtslagare?
– Som allt annat i dag så handlar det om att sälja in det. Den här branschen kommer ju att förgubbas annars. Jag tror att vi behöver få tag på ungdomarna i yngre åldrar. Skolmiljön löser inte riktigt det. Mer ”prova på” och lärlingsmöjligheter, och att helt enkelt hotta upp branschen lite. Lönen är ju bra. Man måste helt enkelt försöka nå rätt intressenter, och se individens möjligheter. För vissa går det snabbare att lära sig, för vissa går det långsammare. Vi har en arbetsgivarförening och ett fack som att vi jobbar på 30-talet. Vi måste hitta möjligheter, och inget ”vi och dem” system. Ett ömsesidigt utbyte där företagare och arbetstagare litar på varandra.
Du har passion för idrott och lagsport. Går det att ta med sig något av det i företagandet?
– Ja, absolut! Tänker man lite i lagsportens anda så behövs det olika typer på planen för att allt ska fungera och även få kemin att funka. Väljer man att arbeta med personer som är för lika en själv så blir det lätt att man fastnar i samma tankebanor, och då blir många idéer aldrig utvecklade.
Har ett bra rykte i fikarummet
Det märks att Patrik har ett stort förtroende i branschen. Han har varit med på resan under de tjugofem år som de unga nyanställda på exempelvis Skanska har blivit högt uppsatta divisionschefer. Och han har fått många rekommendationer genom åren.
– Ett bra rykte i fikarummet gör att många också hör av sig för konsultation. Vi vågar ge oss på de lite svårare uppdragen precis som att vi ger oss på de små. Passion går lite före vad som står på den sista raden.
De som funderar på att starta eget, vad har du för tips till dem?
– Långsiktighet. Vet du vad du vill och känner för det så måste det få ta tid. Företagandet är som ett långt cykellopp. Ups and downs kommer, och det är viktigt att ha med sig. Det kanske går minus en månad. Men biter man i och tar fram passionen så blir det plus till slut.
Hur kom du i kontakt med Spartan Redovisning?
– En kund som vi hade la om taket hemma hos Hillevi, och vi gjorde plåtslagerit där. Jag hade en som skötte mina papper då, och det fungerade inget bra. Jag nämnde det för Hillevi, hon ringde upp mig efteråt och vi började vårt samarbete efter det.
Hur tycker du att samarbetet går?
– En sådan ordning och reda som hon har, så hoppas jag att mitt företag också är och uppfattas. Det har aldrig varit några problem. Allt har fungerat jättebra!
Fler intervjuer med Spartans kunder:
Skulle aldrig bli egenföretagare – men kunde inte släppa affären
Därför känns Eminent Hälsostudio som hemma
”Skulle aldrig gå tillbaka till att vara anställd igen”
Hon jobbar med sina passioner i livet: ”Skulle aldrig gå tillbaka till att vara anställd igen”
/av Madeleine LaurellLäs om Johannas inspirerande resa till att bli egenföretagare. Vi pratar om att hitta sin grej, följa sina drömmar, relationen till andra människor och att ta ner vår hårda tillvaro lite på jorden.
Färdigpluggad från gymnasiet hamnade Johanna Andersson likt många andra som pluggat Handels- och turistprogrammet på ett hotell där hon hade hand om bokningar. Men hon tröttnade fort.
– Ska jag jobba hela livet så ska det vara förbannat kul också. Att sitta ner på en kontorsstol var inte min grej, så jag började leta mig vidare. Men som många andra i den åldern så visste jag inte vad jag ville göra. Då sa min syster sa till mig att jag skulle jobba med något jag brann för, som skönhet och hälsa. Jag hittade utbildningen Hud- och spaterapeut på Gilda skolan i Göteborg, sökte och kom in.
Johanna studerade en intensiv utbildning på ett år. När hon var på väg att ta examen hade Elite Wellness öppnat på Elite Park Avenue Hotel, där klassen fick sig en rundvandring. Anja Saxmark var en av delägarna, som visade klassen runt. Efteråt ville hon ta in Johanna på en provträning – men med det hade hon också en hemlig avsikt, vilket Johanna inte hade någon aning om.
– När Anja stretchar mig efter träningen så frågar hon om vi ska skriva avtal. Hon ville att jag skulle börja jobba på Elite.
Vad anlitade hon dig för då?
– Jag anlitades som hud- och massageterapeut och för att ha hand om receptionen. Det var min väg in. Och jag såg att där fanns mycket att göra. Anja kände fort att hon hittat rätt tjej så jag fick heltidsanställning väldigt snabbt.
Johanna och Anja arbetade parallellt i några år. Anja på gym-avdelningen och Johanna med behandlingarna. Tills hon fick förfrågan att ta över spa-avdelningen.
– Jag var 24 år då. Och ringde hem till mamma och sa ”herregud kan jag det här?”. Och hon sa ”vadå, ska du vara anställd hela livet?” Livrädd som jag var tog jag tag i det, startade eget, och började driva spa-avdelningen.
Johanna och Anja insåg tidigt att de mer eller mindre jobbade som samma bolag. De slog ihop sig och startade så småningom upp sitt eget varumärke: Eminent Hälsostudio på Avenyn.
Har du några tips till andra unga som vill starta eget men kanske inte vågar?
– Man vet inte om det funkar om man inte har provat. Och man lär sig också av sina misstag. Jag är inte så rädd för risker. Det är så viktigt att följa sin magkänsla och vad man strävar efter i livet. Nu när jag varit företagare i några år skulle jag aldrig gå tillbaka till att vara anställd igen. Jag gillar friheten och att få bestämma över min egen tid. Och att jag får jobba med det jag vill göra.
Precis det gör Johanna också. Med sin stora passion för yoga håller hon även yogaklasser på Eminent.
– Vill jag jobba med yoga, ja, då får jag utbilda mig till yogalärare. Brinner man för ett visst intresse och har en dröm, då ska man aldrig tveka på att chansa.
Varför yoga?
– Jag är truppgymnast i grunden. Tävlade i väldigt många år och slutade när jag var 17. Och jag var ganska sliten i kroppen. När jag slutade träna fick jag väldigt ont i ryggen. Gick på gym, gick på rehab och var hos sjukgymnaster. Jag började träna på gymmet igen när jag var på Elite Wellness… men jag är ingen gym-tjej. Jag tycker inte att det är kul. Jag hade ramlat in på yogan och tagit något pass hit och dit. Har ett väldigt slitsamt jobb där jag står flera timmar om dagen och behövde verkligen en form av träning som tar mig ifrån det jag gör varje dag. Från att det handlade om behandla mig så att jag kan jobba, så blev det en del av en livsstil. I dag är jag på mattan varje dag. Jag klarar mig inte utan yogan. Jag fullkomligt älskar det!
Vad är det roligaste med din verksamhet?
– Jag får tillbringa min vardag med likasinnade som brinner lika mycket för hälsa som jag. Plus att jag har världens viktigaste yrke.
På vilket sätt då?
– För att vi tar hand om människors hälsa. Utan våra kroppar så kan vi inte göra någonting. När inte kroppen fungerar så fungerar inget i livet. Och ändå tar vi det så för givet.
Hur kompletterar du och Anja varandra?
– Anja är en entreprenör ut i fingerspetsarna. Hon är en doer, den mer administrativa av oss och gillar när saker och ting händer. Jag är den eftertänksamma som gärna vill tänka igenom och ifrågasätta innan vi tar ett beslut. Det faller sig väldigt naturligt vem som tar de olika jobben. Sedan är inredning mitt stora intresse, vilket jag får förverkliga i våran lokal.
Vi har tidigare berättat om den fantastiska miljön på Eminent. Allt är noga genomtänkt och av hög kvalitet. Allt från den mysiga serveringen, de avkopplande färgerna och bonade känslan med kuddar och filtar i loungen till de hoprullade handdukarna och spa-känslan i omklädningsrummet.
Hur gick dina tankar när du byggde upp miljön på Eminent?
– Det skulle kännas som att man kom hem till en person. Det är viktigt att Eminent är rofyllt och att vi på ett naturligt sätt kommer nära våra kunder. Eminents entré är därför uppbyggt som ett köks-café, efter det gamla talesättet ”köket är hemmets hjärta”. Loungedelen är ombonad och ska kännas som ett vardagsrum.
– När man kommer hem till någon så vet man ju också vem det är man kommer hem till. Så ska det även kännas här. Det är jätteviktigt att kunder som kommer in vet exakt vem jag är, och att vi i vår tur också kan namnen på alla våra kunder. Ingen ska vara en i mängden. Det är inte bara en kund och en tränare, eller en kund och en terapeut. Vi bygger en relation, och på så vis vill också kunden stanna kvar år efter år.
Så vad hade en kund saknat om denne mot för modan skulle sluta gå till Eminent? Eller om Johanna skulle sluta med sin verksamhet? Helt klart den sociala och omhändertagande biten. Johannas glada och varma energi inger ett lugn hos den hon pratar med. Det är inte bara träning och behandling. Hon är mån om att lyssna, ge kroppsliga som själsliga råd och ta hand om den som vänder sig till henne. En relation man inte släpper i första taget.
– Jag tror att många som kommer hit har ett stort behov av att komma ifrån allt det där hårda. För vi lever i en hård vardag. Vi ska ha en viss diet, träna flera gånger i veckan, bygga karriär och ha det snyggaste huset. Vi påverkas så mycket av andra. Exempelvis på sociala medier. Här tar vi ner allt på jorden.
Nu har ni ju samarbetat med Spartan i ett par år, hur tycker du att det går?
– Vi är supernöjda med Hillevi! Framförallt så lär hon ut ekonomi. Det kan jag ju säga ärligt, ekonomin är inte det roligaste med att vara företagare. Men det är det som styr allting. Det tänker man kanske inte när man startar företag som 24-åring, att ekonomin faktiskt styr varenda liten grej som du gör. Pengar måste in för att pengar måste ut. Dessutom är hon noggrann, pedagogisk och hård med ekonomin. Vi har tyvärr haft en lite för snäll redovisningskonsult innan vilket satte oss lite i skiten.
På vilket sätt menar du att man kan vara för snäll med ekonomin?
– Till exempel om jag frågar Hillevi om jag kan få köpa en jacka på företaget. Då finns det de som säger ja, och så finns det de som säger nej. Hillevi säger nej. Om jag inte kan bevisa varför jag ska ha den, säger hon och skrattar.
– Desto striktare du håller din ekonomi som företagare, desto mer lönsamt blir det i längden. Det är tack vare strikt ekonomi som vi har glädjen att stå här i dag med Eminent Hälsostudio. Och hårt arbete såklart!
Är du i behov av hitta en träningsform som passar dig, bli av med värk och få ett andrum där du kan koppla bort vardagen en liten stund? Ja, då vet du vart du ska gå! 🙂
Läs mer:
Här kan du läsa mer om Eminent
Här kan du läsa intervjun med Anja Saxmark, delägare av Eminent Hälsostudio
Följ Spartan på Facebook för att inte missa de kommande intervjuerna med våra kunders spännande företagsresor
Därför känns Eminent Hälsostudio som hemma
/av Madeleine LaurellHög kvalitet, helhetsfokus på hälsa och ett vänligt bemötande genomsyrar hela verksamheten på Eminent Hälsostudio. Spartan har pratat företagande med delägare Anja Saxmark.
Det går inte riktigt att föreställa sig att den toppfräscha hälsostudion mitt på Avenyn tidigare har varit en sliten gammal nattklubb. Lokalen lever verkligen upp till vad varumärket utlovar – Eminent Hälsostudio står för hög klass! Just den här dagen välkomnar en inbjudande doft av nyrostad kanelmusli från den egna serveringen. Motiverande musik fyller upp träningslokalen och i omklädningsrummet ligger hoprullade handdukar och stora pumpar med schampo, balsam och tvål vilket ger en lyxig och avkopplande spa-känsla.
Högt engagemang
Eminent är ett ställe där träning känns hemma. Det är väldigt familjärt! Kvalitet genomsyrar hela verksamheten, inte bara i sin fysiska atmosfär, utan också i det engagemang som företaget vill ge sina kunder. Det är inte bara fokus på träning, utan även ett helhetsfokus på hälsa – stress, sömn och mat. Många som annars inte tycker om att gå på gym trivs i miljön på Eminent, eftersom personalen är så mån om dem. Och man märker verkligen att Anja och Johanna ser det de gör mer som en livsstil än som ett jobb.
– Om någon av mina fasta kunder är borta en vecka så känns det som att det är någon som saknas på arbetsplatsen, säger Anja.
Företaget erbjuder allt från gruppträning och personlig träning till behandlingar och massage. Och hur Eminent Hälsostudio kom till är en spännande historia. För Spartan berättar Anja Saxmark om sin företagsresa.
Köpte in sig i ett företag redan som 23-åring
Anja började sitt företagande i tidig ålder, då hon köpte in sig i ett bolag som drev gymanläggning och PT-skola på bottenvåningen av Elite Park Hotel, mitt på Avenyn i Göteborg. Efter fyra år skulle företaget sluta med träning mot kund. Men det var just den delen som Anja tyckte var roligast. Hon behöll kontraktet på lokalen och fortsatte driva gymanläggningen under egen regi tillsammans med sin kollega Johanna Andersson, som höll i spa-delen.
I ett års tid drev de verksamheten tillsammans och märkte att de kompletterade varandra väldigt bra. De jobbade i princip som ett och samma bolag, och bestämde sig för att hitta ett eget ställe där de kunde vidga sin verksamhet och skapa sitt eget varumärke. I maj 2015 sa de upp kontraktet på lokalen i hopp om att hitta en ny, och i september samma år flyttade de in i en ny lokal ett tvärkast bort, fortfarande på Avenyn, men i bottenvåningen på vad som tidigare hade varit en nattklubb.
Vad är det roligaste med er verksamhet?
– Jag älskar att jag med mina kollegor delar en gemensam hobby. Inte bara intresset för träning och hälsa, utan också intresset för människor. Mötet med alla fantastiska människor som man aldrig annars hade träffat om man inte setts i det här sammanhanget. Det bästa med det här yrket är också att allt vi gör ska leda till någonting positivt!
Hur ser du till förändringar och vägskäl inom företagandet?
– Jag hade ungefär 30 jobb innan jag fyllde 23, eftersom jag tröttnade väldigt snabbt på det jag höll på med. Genom att driva eget så får man nytt hela tiden. Jag älskar variationen! Det är mycket att ta hänsyn till och det är hela tiden föränderligt.
Många kan ju lätt känna sig stressade av när det är mycket som händer.
– Ja, jag har förstått att det är vanligt. Men jag mår bra av utmaningar och osäkerhet. Det triggar! Oregelbundenhet gör mig lugnare och jag jobbar mycket bättre då. Jag blir deppig och trött om jag hela tiden vet vad som ska hända, hade jag vetat det hade jag slutat driva företag för längesen. Sedan brukar jag också tänka att det aldrig finns en spikrak väg inom företagandet. Det är ju det som är spännande!
Viktigt att ha en coach
Anja betonar också vikten i att ha förebilder. Likaså en coach i företagandet. Det fick hon från August Wallén på Fighter Centre (också kund till Spartan) där hon tränar MMA.
– Våra verksamheter är kanske inte så lika utåt sätt. Men de är lika på det viset att båda är i småföretagskategorin, och främst – vi lever för våra jobb. Han har drivit företag längre än vad jag har och är den jag känner bäst med en verksamhet i min storlek. Och när vi pratade med varandra om företagande föll det sig såklart naturligt att vi kom in på ekonomin.
Valet av redovisningskonsult
– Jag hade problem med min förra redovisningskonsult, eftersom hon inte ville lära mig någonting. Jag hade ingen koll, och det ville jag ha.
Eminent bytte redovisningskonsult och har nu samarbetat med Spartan sedan 2014:
– August tipsade mig om Spartan Redovisning. Han är väldigt noggrann vem han arbetar med och vilka han anställer. Så jag tänkte att den personens händer som han lägger sin ekonomi i måste ju vara bra. Hillevi är väldigt mån och vill att jag ska vara insatt och lära mig. Och det var ju precis det jag ville!
Missa inte nästa intervju med delägare Johanna
Anja Saxmark är personlig tränare, håller i boxningspass och tävlar i MMA på hög nivå.
I nästa intervju kommer vi att prata med Johanna Andersson om hennes företagsresa. Johanna är hudterapeut, massageterapeut och yoga-lärare och har byggt upp en fantastiskt mysig atmosfär på Eminent hälsostudio.
Följ Spartan på Facebook för att inte missa intervjun med Johanna och våra andra kunders spännande företagsresor framöver!
Här kan du läsa mer om Eminent Hälsostudio!
Äntligen! I år skärps lagen mot bluffakturor
/av Madeleine LaurellUppskattningsvis har egenföretagare och privatpersoner betalat upp till en miljard kronor det senaste året på bluffakturor. Nu tar regeringen krafttag och skärper lagen mot fakturabedrägerier.
Enligt regeringens egen utredning som kom förra hösten har uppskattningsvis var femte företag och var åttonde privatperson drabbats. Totalt har svenska egenföretagare och privatpersoner betalat bluffakturor mellan en halv miljard och en miljard kronor bara det senaste halvåret, detta skriver SvD Näringsliv.
Bolagsupplysningen, Domänverket och Nummerupplysningen är exempel på namn som avsändaren utger sig för att vara. Många egenföretagare har under de senaste åren mottagit både fakturor och blanketter där det oftast handlar om att uppdatera sina uppgifter hos en myndighet. Men finstilt står att genom att komplettera uppgifterna så signar denne också upp sig för ett abonnemang för flera tusen kronor. Självklart är detta en bluff. Det kan också handla om erbjudanden och utskick på varor och tjänster trots att mottagaren inte har beställt dem.
Nu har regeringen beslutat sig för att skärpa lagen mot fakturabedrägerier med en ny brottsrubricering: grovt fordringsbedrägeri. Maxstraffet höjs från två till sex års fängelse. Polisen ska även få möjlighet att komma åt bluffarna utan att det först måste bevisas att någon lidit ekonomisk skada. Planen är att lagändringen ska ske vid halvårsskiftet 2017.
Det här kan du göra om du fått en bluffaktura:
– Gör en polisanmälan, en bluffaktura är ett försök till bedrägeri.
– Bestrid fakturan genom att stryka ett streck över den. Skriv ”Bestrider betalningsansvar- ej beställt”. Bestrid via e-post, fax eller rekommenderat brev så att du på något vis anger datum. Returnera sedan fakturan till avsändaren. Spara en kopia på det du skickat.
– Får du påminnelse eller inkassobrev ska du bestrida dessa på samma sätt. Motivera varför du bestrider och skicka med en kopia på tidigare bestridande.
– Om betalningskravet lämnas till Kronofogden – bestrid även detta omgående, så att inte fordran blir fastställd som en skuld. Ange att du bestridit fakturan och att det inte finns någon skuld.
– Svensk Handel har en lista som är bra att hålla koll på, med namn på företag som anses vara oseriösa.
Källa: SvD Näringsliv, Kronofogden
Skulle aldrig bli egenföretagare – men kunde inte släppa affären
/av Madeleine LaurellDen lilla genuina zoobutiken i Frölunda är och förblir vad den alltid har varit – en plats där personalen får vara sig själva, där djuren läker sår och kundkontakten är största fokus. Djurens Värld Frölunda Torg säljer med hjärta och ansvar.
I februari 1980 öppnade Zoo Center Frölunda Torg (i dag Djurens värld) upp sina dörrar för första gången. Då i Gunvor Dannborgs regi. En kvinna som var väldigt respekterad i branschen – alla visste vem hon var. Frölunda-butiken var bara en av alla de zooaffärer som hon startade upp på sin tid.
Eva Noaksson var med i Frölunda redan från starten. Hon var då 18 år, och hade tidigare jobbat som barnflicka hos Gunvor. Eva hade inte en tanke på att jobba i zoobutik, men det beslutet har hon aldrig behövt ångra – inte en enda dag har det känts motigt att gå till jobbet.
Djuren är Evas hobby, och att jobba för djuren tycker hon är ett privilegium. Likaså tycker hon om människor, och har under sina 36 år i butiken byggt starka kundrelationer. Gunvor sponsrade butiken, men det var Eva som byggde upp den.
Ville egentligen inte bli egenföretagare
När det var dags för Gunvor att gå i pension var det inte självklart för Eva att ta över. Hon ville inte bli egenföretagare och sökte först andra jobb. Men när det kom till sin spets så visste Eva att hon inte kunde lämna. 2009 tog hon över butiken.
– Jag släpper inte affären, och Gunvor hade ju tidigt sagt till mig att Frölunda, det är ju du.
Det blev som att behålla butiken i familjen, Gunvor hade alltid varit lite av en extramamma. Och sedan flera år tillbaka jobbar nu även Evas dotter Johanna i butiken. Eva beskriver Gunvor som en mentor som gett henne de bästa förutsättningarna för både företagandet och branschen:
– Det fanns ju ingen skola på den tiden. Och även om jag tentade av och blev certifierad inom vissa områden långt efter att jag började arbeta med djur, så ser jag i dag att den kunskapen jag fick genom att tämja fåglar, ta hand om problemdjur och sköta om sjuka djur har gett mig en enormt mycket större kunskap än den jag fick i skolböckerna.
Har aldrig snålat in på några personalkostnader
Evas breda kunskap för djuren ger också en trygghet för kunderna. Och det ska alltid finnas flera anställa på plats. Att förmedla djur är ett socialt ansvar menar Eva, och det behövs resurser för att kunderna ska få den information de behöver. Det är också vanligt att många vänder sig till Eva i det första skedet om ett djur blir sjukt, innan de kontaktar en veterinär.
– När en kund kommer in och säger ”mitt djur mår så bra nu” efter att jag har fått lotsa och råda – där får jag min lön.
Det händer också att föräldrar kommer in med sina barn och bli häpna över att se att Eva fortfarande är kvar, eftersom de har handlat i butiken sedan de själva var barn.
– En kund kom in en gång, tittade på mig och sa ”men jösses, det är ju du”. Då kom han ihåg mig sedan han var liten. Jag tror att det gör kunderna trygga att se att jag fortfarande är kvar här.
Har inga planer på att bygga ut
En zoobutik ska inte vara en stor market, inte om Eva får bestämma. Hon vill att zooaffären ska förbli som vid starten. Den lilla, genuina affären där kundkontakt är a och o. Hon får ofta frågan om hon inte ska flytta in butiken till Frölunda Torg, eller kanske bygga ut.
– Bygger vi ut så tappar vi kundkontakten. Då får vi hellre stå och knö.
I djurrummet sprids glädje till stora som små.
Vad är det roligaste med din verksamhet?
– Det roligaste är att få vara med och introducera ett barn för sitt första djur. Att se glädjen i ögonen när denne får komma och välja djuret.
Eva säger att det alltid bör vara barnet själv som får välja. Hon beskriver att det är lite som att hitta en partner – man kan inte gärna be mamma hjälpa en att hitta någon åt en, för då får man inte den man vill ha. Det är precis samma sak när man ska välja ett djur. Man måste själv se vem man går ihop med.
Hon förklarar också att ett djur är en viktig del i en människas utveckling:
– De barn som får glädjen att ha ett djur i sitt liv kommer också växa upp med en medkänsla för andra. Och vi som har glädjen att jobba med djuren – alla mår så bra här! Jag har sett hur mina anställda har byggts upp. Men det är inte jag som gör det – det är djuren. Med dem får vi vara oss själva.
Du är aldrig orolig över att en kund inte ska ta ansvar för sitt djur?
– Nej, inte om du ger rätt information. Känner jag att kunden vill ha djuret bara ”för att barnet vill ha” och att de inte förstår ansvaret, då kan jag faktiskt både avråda och neka kunden. Jag måste ta ansvar för djuret om jag känner att det här inte blir bra. Om det exempelvis är överraskningspresenter ungdomar emellan så säger jag nej. Djuret mår inte bra av att eventuellt behöva åka fram och tillbaka. Vi säljer heller aldrig djur till minderåriga.
Hur kom du i kontakt med Spartan redovisning?
– När jag tog över butiken startade jag upp min egna firma, och kände att jag behövde lite stöttning. Någon som har koll och säger till mig att ”nu behöver vi betala in mer skatt”. Jag hade då en bankman som kände till Spartan, och blev rekommenderad den vägen.
Eva har varit kund hos Spartan sedan 2009 och berättar med glimten i ögat att samarbetet nog kommer att sträcka sig till pensionen:
– När jag fastnar för någon som förstår hur jag tänker och vill ha det, ja då finns det ingen anledning att byta! Jag är ett kontrollfreak, men här behöver jag faktiskt inte tänka eller fundera. Det är värt guld!
På företagets Facebook-sida får du ta del av nyheter och söta bilder från Djurens Värld. Du hittar dem här!
Spartans resa: Från charkuterier till auktoriserad redovisning
/av Madeleine LaurellAlla företagares resor ser olika ut. Här är berättelsen om Spartan – företaget som gjorde många spännande vändningar innan det blev en redovisningsbyrå.
Entreprenören Olof Gunnar Olsson, grundaren av Spartan, hade känselspröt som hette duga. Med sin förmåga att snappa upp vad som efterfrågades i omvärlden köpte han in och sålde allt från Sorel-stövlar, golfklubbor och swimmingpooler till att i slutet av sina verksamma år ägna sig åt charkuterier. Företaget hade då sin bas i Hisings Backa, Göteborg.
1985 kom hans dotter Hillevi Olsson (i dag Laurell) in i företaget. Medan hennes pappa gick på känsla och testade sig fram, var hon den strukturella som skötte ekonomin – och alltid hade bokslutet i tid. Hon tyckte till och med att bokslutet var den roligaste dagen på hela året.
En helt ny inriktning
Med uppmuntranden från sin revisor sadlade Hillevi om och började ägna sig åt bokföring på heltid. Hon startade redovisningsbyrå, och Spartan blev Spartan redovisningskonsult AB. Företaget är i dag anslutet till SRF (Sveriges Redovisningskonsulters Förbund) och har sin bas i Kinna. Verksamma i bolaget är Hillevi Laurell och Ulrika Arnell.
Inte bara någon som räknar fram skatten
Alla som startar eget behöver ett bollplank på vägen. Inte bara någon som räknar fram skatten och sköter reskontra, utan också någon att vända sig till med sina frågeställningar, för fortsatt lönsamhet och tillväxt.
Kunderna som har valt att vända sig till Spartan har alla något gemensamt – de brinner för sitt företagande. Och genom att tro på sina idéer har många av småföretagen också vuxit till medelstora bolag. I dag har Spartan representater från en rad olika branscher i kundportföljen. Vilka de är, och hur deras företagsresor ser ut, kommer snart att presenteras i den här bloggen!
En företagares resa
…ser alltid olika ut. Gemensamt är att alla någon gång ställs inför nya utmaningar och vägskäl. Ibland sådana som inte kunnat förespås i starten. Och det finns många spännande historier kring hur ett företag tagit form. I Spartans fall gick det från charkuterier till auktoriserad redovisning.
I den här bloggen vill vi lyfta företagandet. Vi kommer att presentera Spartans kunder, hur deras företag tog form och drivs i dag och varför de valde att vända sig till en auktoriserad redovisningskonsult. Vi kommer också att ge praktiska och matnyttiga tips kring ekonomi, moms, skatter och avdrag som kan vara till nytta för dig i ditt företagande.
Följ Spartan på Facebook för att inte missa några av våra bloggartiklar framöver!