”Om inte vi värderar vårt arbete – vem ska då göra det?”

Chickidé

Kvalitet och ett personligt bemötande genomsyrar allt Christina Kaspersson tar sig för med sitt företag Chickidé. Hon berättar om hur hon har byggt upp sitt varumärke, glädjen i att få göra fint hos andra och hur företagande i en liten by kan ha både sina fördelar och nackdelar.

Det är torsdag eftermiddag och vi befinner oss i fikarummet hos vår kund, städfirman Chickidé i Fritsla. Ägaren till företaget, Christina Kaspersson, är i full färd med att flytta undan en mintgrön balklänning som ligger raklång längs en soffa – sömnad är bara en av alla hennes specialiteter – medan dottern Jenny Kaspersson kommer in med kaffekoppar och en koladoftande vetelängd.

– Hillevi, hur var det nu du och jag träffades? frågar Christina. Visst var det genom hästarna?

Christina och Hillevi red i samma ridgrupp under några år. Men det var inte där historien började:

– Nej det var ju genom en rekommendation från en vän till mig. Du städade i lokalerna på hennes arbetsplats, och jag var i behov av städhjälp. Det var först efter det som vi började rida ihop, säger Hillevi.

Det var för drygt 16 år sedan som Christina och Hillevi kom i kontakt med varandra. På den tiden drev Hillevi Spartan Redovisning i ett arbetsrum på hemmaplan. En gång i veckan kom Christina och städade, och de återberättar hur de började ta en kaffe ihop innan båda gick och jobbade med sitt.

Sedan 1997 har Christina drivit sin firma Chickidé. Med en bakgrund på fabrik i många år blev Christina, som nybliven mamma, plötsligt uppsagd en dag. Kort därpå ringde chefen upp och frågade om Christina kunde städa på företaget. Hon tog jobbet, och blev kort därpå anställd igen – då även som produktionsledare.

– Men i den vevan ville jag ju ha kvar städningen. Så jag bestämde mig för att starta eget företag, en enskild firma, berättar Christina.

Christina jobbade kvar på fabriken i några år och drev sin firma vid sidan om. Många chefer kom och gick under den tiden och den sista hon hade bad henne att kalkylera produkter på fabriken på heltid. Christina som både var entreprenör och anställd ville såklart inte släppa de kunder hon hade i sin firma.

– Då sa han upp min städning. Jag slutade på fabriken efter det, och sedan dess har jag klarat mig helt på företagandet.

Ryktet sprids fort i en liten by. Ibland på gott, ibland på ont

Christina har aldrig direkt behövt marknadsföra sig. Hon berättar att hon i stort sett bara var med i telefonkatalogen förr, och nu marknadsför hos sig i lokaltidningen då och då. Kännedomen om hennes företag har alltid spridits från mun till mun.

Ryktesspridning har däremot inte alltid sina fördelar. Hon minns tillbaka på en specifik händelse då ett rykte om hennes företag hade kunnat få katastrofala konsekvenser. I början av sitt företagande blev hon nämligen anklagad för stöld av en maskin.

– När jag slutade på fabriken 2001 tog jag med mig alla mina städartiklar jag köpt i mitt företag. En av dem var en skurmaskin som kostade mig 150 000 kronor. En dag blev jag uppringd av fackordföranden på företaget som frågade om den här skurmaskinen.
En högt uppsatt i ledningen hade nämligen hävdat att skurmaskinen tillhörde fabriken, och dessutom gått runt och sagt till de anställda att jag hade stulit den.

Christina blev bestört och ringde upp personen, som frågade om hon hade kvitto på den, vilket hon såklart hade. Christina krävde både en ursäkt och en rättelse, men fick det aldrig.

– Ett litet företag som blir anklagad för att stjäla maskiner från ett annat företag… Ett sådant rykte sprids fort i en liten by. Det hade kunnat skada företaget oerhört. Men som tur var gick det bra ändå.

Började bygga upp sitt varumärke – bildade aktiebolag

– På den tiden när jag var nystartad hade jag en vit bil utan namn på. För folk ville helst inte visa upp att de hade en städfirma hos sig.

Hon förklarar att städhjälp inte var fint då. Det var något man skulle klara själv. Den synen på städhjälp kan dels vara så fortfarande – främst bland äldre. Men när rutavdraget kom blev det mer accepterat. Christina bytte då färg på bilen till vinrött och satte upp en logga.

– Det vinröda står för hjärta och omsorg, det är den färgen för mig. Att hjälpa andra helt enkelt, säger Christina.

Hon minns tillbaka hur företagsnamnet var det svåraste att komma på. Men Chickidé ”det är en käck idé” berättar hon. Och hon föll för det franska ordet ”chic”. Namnet fick inte heller begränsa vilka tjänster företaget skulle erbjuda.

– Många kanske tycker att vårt utbud är för brett. Men kan vi göra det så gör vi det!

chickidé

Företaget erbjuder lokalvård för både privatpersoner och företag, flyttstäd, fönsterputs, trädgårdsarbete, återvinning och hjälp med småfix – som Christina själv beskriver det. I dagsläget har hon fem anställda. Och hon förklarar att det är viktigt att ha en bred bas att stå på för att ha ordentligt med arbete året runt.

– Någon kanske behöver hjälp med återvinningen, en annan vill få fint i sina rabatter. Vi hjälper gärna till där det behövs!

När det kommer till bokföringen så skötte Christina allt själv i början. Men i den takt som företaget växte behövde hon då och då rådgivning:

– Jag gick in till Hillevi och ställde frågor ibland. Hon föreslog att jag skulle ombilda till aktiebolag. Hon hjälpte mig med det, och det visade sig vara fördelaktigt för mig skattemässigt.

Allt eftersom Christina fick mer att göra lämnade hon succesivt över redovisningen till Spartan.

Kvalitet före kvantitet

Påståenden som ”ni går ju bara över lite med dammvippan” och andra tråkiga kommentarer har Christina fått genom åren. På det brukar hon kontra med frågan om en biltvätt bara kräver lite spolning med vattenslangen. Det får en och annan att tänka till. Precis som en biltvätt krävs både puts och polering för en riktigt bra städning.

– Jag brukar säga det till mina anställda att om inte vi värderar vårat arbete, vem ska då göra det? Det är mitt jobb att tala om för dem att jobbet vi gör är jätteviktigt, och att vi behöver tid på oss för vår arbetsmiljö och att kunna känna glädjen i att få göra klart städningen, utan att hafsa över det.

Christina visar skillnaden mellan en rengjord diskho och en ”rengjord diskho”. Ingenting ska hafsas över!

Hon berättar att många i städbranschen, även inom hemtjänsten, får försvara sitt arbete. I synnerhet i en tid där allt ska gå fort:

– Det bästa med det privata företagandet är att kunderna får vara med och bestämma vad de vill ha gjort, och att vi sätter en tid för det. Något som gör att jag kanske inte riktigt vill ta på mig de kommunala uppdragen. Då är det en biståndsbedömare som bestämmer, och många gånger är det är för stressigt. Men sedan är det ju så att de som tar sig an de uppdragen även får alla extrauppdragen. Man ska vara öppensinnad för det också!

Det roligaste med verksamheten är just att kunna hjälpa människor menar Christina. Och att det är en personlig service.

– Det är helt underbart egentligen att kunna stänga dörren om ett nystädat hem och tänka att man har gjort det man kan och att det är fint för kunden när denne kommer hem. Jag tänker också på situationen om kunden haft en dålig dag. Då får denne i alla fall komma hem till att det är rent och luktar gott!

Här kan du läsa mer om Chickidé!