Så blev Fighter Centre Sveriges största kampsportscenter
Hur blir man nummer ett i sin bransch? Och hur hanterar man ett misslyckande? Läs den inspirerande framgångssagan om hur August Wallén fick Fighter Centre att växa sig stort genom att jobba stenhårt, återinvestera i verksamheten och tro på sin vision – med den viktiga grundregeln att aldrig nämna konkurrenten.
Sedan barnsben har August Wallén hållit på med kampsport. Som elvaåring tyckte hans mamma att det var dags att lära sig självförsvar, och han började med Ju jutsu. Därefter kom en ny kampsport, som August blev intresserad av innan termen ens fanns – 1995 började han med MMA. Tack vare UFC (Ultimate Fighting Championship) så fick sporten ett enormt intresse och blev snabbt stor. Och när klubbar ville testa på var det August som höll i en rad träningsläger.
– Det var då jag började försörja mig på kampsporten, och hade en klubb på Hisingen. 1998 flyttade jag in min verksamhet till stan. Vi hade MMA, Krav Maga och lite Thai Boxing. Det tog inte mer än två år innan vi växte ur den lokalen och fick leta efter ett nytt ställe, berättar August.
När August promenerade längs Viktoriagatan en sommardag år 2000 fick han av en händelse syn på en lapp där det stod ”lokal uthyres”. Han var snabb på att ringa, och i augusti samma år slog han upp dörrarna till där Fighter Centre ligger än i dag. Då var de tre delägare i bolaget. I dag äger han bolaget själv.
– Det hade nog aldrig blivit så stort om det inte hade funnits många intressenter med från början. Men jag hade en vision, och ville göra det jag trodde på utan att behöva kompromissa. Det tror jag är väldigt viktigt.
Hard work beats talent
När August tog över företaget helt och hållet för sex år sedan ändrade han väldigt mycket i verksamheten. Han strukturerade om och började marknadsföra annorlunda. Det var ett hårt jobb, men han hade också visionen tydligt framför sig. Det var då företaget verkligen tog fart, och han beskriver det själv som hard work beats talent. Alla oändliga timmar gav resultat.
– Det kunde Hillevi se på både på omsättning och vinstmarginal. Men då hade jag och andra sidan mycket att ta igen, eftersom jag hade jobbat i många år utan lön.
Fighter Centre är Sveriges största kampsportscenter, hur blev det det?
– Dels så var vi tidiga med de nya kampsporterna och byggde därmed tidigt ett varumärke. Sedan har vi också en centralt belägen lokal. Tittar man på Stockholm är det svårt att hitta en verksamhet som är lika dominerande som vi är, eftersom där är betydligt svårare att hitta centralt belägna lokaler. Det är äldre hus och man måste nästan ge sig in i en källarlokal eftersom hyrorna är så dyra. Vi har också en professionellt skött verksamhet.
Återinvesterar med hjärta och själ
Sedan start har företaget ständigt återinvesterat. När det blivit pengar över har nya mattor, träningsredskap och bjälklag till nya lokaler tillkommit, vilket har gett förutsättningar för att växa sig ännu större.
En annan viktig framgångsfaktor menar August är symbiosen med att träningscentret har de finansiella musklerna, medan det är föreningar som driver verksamheten. Det är många intressenter som engagerar sig och brinner för centret.
En social instats i samhället
Centret har 2 200 medlemmar, majoriteten ett ålderspann mellan 15 och 30 år. Med så många medlemmar berättar August att det varje år sker endast ett fåtal stölder.
– Det är en väldigt stark kultur här. Och en väldigt stark tillhörighetskänsla. Många kallar centret för sitt andra hem. Och då tar de givetvis också hand om det. Vi har medlemmar från flera olika religioner, ungefär 35% med invadrarbakgrund. Över hälften av instruktörerna i Gladius MMA har också invandrarbakgrund.
Det låter som att sporten och centret förenar människor väldigt mycket?
– Ja, det gör det. Sedan är det jättetråkigt att det ska behöva vara så, men vi har kvinnor som tränar här som har varit utsatta för övergrepp och hot, och centret ska vara en fristad för dem. Vi har också gratis flyktingträning, så det är ett stort socialt engagemang, vilket jag tycker att ett bolag ska ha. Vi brinner verkligen för samhällsfrågor. Centret är väldigt inkluderande. Men vi har stenhårda regler. Den som skulle bete sig illa här åker ut.
Kunde du förutse att din verksamhet skulle bli så här stor?
– Nej det kan ingen som startat upp något. Det är sådant som man växer med. Det är ju en sådan där sak som man säger till alla ungdomar som undrar vad de ska göra med sitt liv: gör det som du brinner för. Att jag började med MMA var ju för att jag tyckte det var roligt. Jag hade ingen tanke på att jag skulle bli instruktör, instruera en massa människor och åka jorden runt som jag gör nu. Jag tror inte att de som bara vill tjäna pengar kommer så långt. Du måste ha en passion, bli jäkligt bra på det du gör och förstå dig på den industri du jobbar i. Först då kan du börja få visioner. Du kan inte veta från början.
Vad är ditt tips till unga som vill starta eget?
– Man måste vara beredd på att jobba jäkligt hårt. Alla som säger någonting annat ljuger. Man måste också vara beredd på att misslyckas, för det kommer man göra. Och då kan man se det som en lärdom istället för ett misslyckande.
Har du misslyckats?
– Många gånger. Men, jag har varit bra på att vända på det till att se det som en del av en process. Därför har jag knappt tänkt på det. Tittar man på centret så ser det kanske ut som att vi aldrig har misslyckats. Men det är inte sant. Man testar olika grejer, funkar det inte så justerar man lite och så rör man sig framåt och hittar vägen. Vi har säkert misslyckats mängder av gånger, men jag har aldrig sett det så. Jag bara justerar för att gå vidare. Man måste inse att det är en naturlig del av processen.
August förklarar vidare hur man kan hantera ett misslyckande:
– Japanerna har ju kaizen, som är ett utvecklings- och förbättringsarbete. Att ständigt göra små, små förbättringar. I väst vill vi gärna göra en stor förändring. Men det innebär också större risker, jämfört med japanerna som justerar lite varje dag.
– Se på Thomas Edison som uppfann glödlampan. Hur många gånger misslyckades inte han innan han fick en fungerande glödlampa? Men han såg det ju inte så. Han testade om och om igen, gjorde små justeringar och lyckades till slut.
Tror du att man behöver vissa personliga egenskaper för att lyckas som egenföretagare?
–Arv betyder generellt mer än vad man tror. Men jag tror ändå att allt är en skill som man kan lära sig. Människans stora styrka är anpassningsförmågan. Vi har också en otrolig teambuilding-förmåga. Som djur är vi väldigt fattiga. Ändå är det vi som leder planeten. Sätt människan mot en arg kossa i ett stängt område så ligger människan ganska pyrt till. Vi kan inte heller överleva på gräs. Men vi kan anpassa oss, samarbeta och jobba i team. Myror är fantastiska team-arbetare. De är en del av ett community, men de gör också vad de alltid har gjort. Människor har kombinationen att kunna jobba i team samtidigt som vi är individualister, och vågar därför också testa nya saker hela tiden. Det är det som för människor framåt, och gör oss så duktiga.
Vad är det roligaste med din verksamhet?
– Man skulle kunna säga en massa klyschor – umgås med människor exempelvis. Men jag är egentligen ganska folkskygg. Jag har gjort väldigt mycket som har med människor att göra, exempelvis startat svenska- och internationella MMA-förbundet. För att jag känt att jag måste göra det, inte för att det är vad jag helst vill göra. Annars tycker jag att det är väldigt roligt att vara på mattan, att coacha och jag brinner för att göra en social insats. Det är naturligtvis också en sport att bedriva en bra verksamhet, och bli riktigt bra på det man gör.
Har stenkoll på ekonomin, affärsområden, affärsstruktur och marknadsföringsmix
Så hur blir man riktigt bra på det man gör? August menar att det handlar om att ha koll – på allt!
– När jag tog över själv började jag tänka mer i affärsområden. Det är inte det jag brinner för, jag brinner ju för verksamheten. Men ska jag bedriva en kommersiell verksamhet så vill jag göra det så bra det går. Och där har jag ju ett bra samarbete med Spartan. Hillevi är inte så inblandad i min verksamhet, men hon är den ultimata samarbetspartnern när det gäller den delen av verksamheten som är nödvändig enligt lag. Jag är inte den typiska VD:n som tycker det är jättekul med affärsmöten och att räkna på resultatrapporten. Men jag kan lova att det inte är någon inom våran bransch som har så bra koll på ekonomin, affärsområden, affärsstruktur och marknadsföringsmix som vi har – allt det som man måste göra professionellt i en verksamhet.
– Att ha någon som tycker det är jäkligt kul med bokföring och som tycker att bokslut är det roligaste som finns. En annan tänker okej…? Men det är den perfekta samarbetspartnern för mig. För jag vill ha affärsområden som strukturerar min verksamhet på ett sätt som gör att jag med ekonomiska termer kan förstå och optimera den. Det är stimulerande för mig och gör att jag har koll.
Det började med att Spartan gjorde boksluten, nu sköter Spartan ekonomin helt och hållet.
– Hillevi är dyrare, men också väldigt duktig på det hon gör. Självklart måste man vara sparsam, få bästa möjliga effekt och mer av mindre i början av sitt företagande. Är man nystartad handlar det om pengarna, har man hållit på ett tag handlar det om tid. Jag vill få bästa möjliga effekt av min tid. Jag lägger hellre pengarna och får det riktigt bra gjort, än att spara pengarna och få det dåligt gjort och inte ha hundra koll på min ekonomi.
No hype, just results
Med en väl genomtänkt marknadsföingsstrategi har August aldrig behövt berätta att Fighter Centre är bäst. Han visar istället. Som när han körde sloganen ”no hype, just results” på en banner för några år sedan.
– Ligger du etta så jagar alla dig, och där kommer också att många pratar illa om dig. Och de som inte kan generera sina egna leads försöker äta på mina, så är det bara. För jag är duktig på att dra hit folk.
Fighter Centre drar in femhundra betalande nybörjare varje termin. Och centret har aldrig talat illa om andra klubbar för att få nya medlemmar av välja dem.
– En pappa med två barn som tränar här hade först besökt en klubb där han ville att hans två söner skulle börja träna. Det första klubben gjorde var att snacka skit om Fighter Centre.
Vad blev kontentan av det då?
– Att han tog sina barn under armen och gick gick hit istället.
Han förklarar att många verksamheter kan ta lärdom av det:
– Vi har två grundläggande regler här. 1. Nämn aldrig konkurrenten. 2. Tar någon annan upp konkurrenten – snacka aldrig skit om den. Det kommer in många nya kunder hit som nämner andra klubbar. Jag brukar säga att det finns många bra klubbar i stan, och att personen ska testa gratis provträning på alla klubbarna innan den bestämmer sig för vart den ska träna. Det är inte ovanligt att personen då tar fram sitt kort och betalar direkt. Och det säger ju ganska mycket.
Kommer aldrig att sluta
August håller fortfarande i åtta pass i veckan, instruerar tävlingsteam och coachar privat. Han tål enormt mycket, men inser också att det finns ett bäst före datum, och att andra kommer få ta över vissa ansvarsdelar längre fram. Att han för det skulle sluta med verksamheten på ålderns höst är inte tänkbart:
– Då får jag väl börja fundera på vilken min roll ska bli. Mentor kanske. En sån där gubbe. Men jag tänker aldrig sluta! Jag har hittat det jag brinner för, så det finns inget som heter pension.
Här kan du läsa mer om Fighter Centre!
Bilderna i artikeln är publicerade i samråd med intervjupersonen och hämtade från företagets webbplats. Fotograf som önskar få korrigering eller att bilden avpubliceras, vänligen kontakta oss.