Tillfälligheterna som ledde till att GFS växer så det knakar

På bild: Tony Jansson och Johan Sterner

I vanliga fall har vi berättat om våra kunders enskilda företagsresor. Men den här gången väljer vi en annan ingång. GFS (Göteborgs Fastighetsservice) har funnits i 28 år – och mycket har hänt sedan starten. I dag drivs GFS i ny regi – därför väljer vi istället att berätta om företagets resa. Här är berättelsen om GFS!

Vi kliver in i GFS:s lokaler på Aröds Industriväg. Det luktar nytt! Du vet som det gör när man precis har flyttat in i sitt nya hem. Och det är just vad GFS har gjort. Delvis. I alla år har verksamheten bedrivits på Stampgatan i Göteborg – och det gör den fortfarande – men nu har bolaget även expanderat till Hisings Backa, där kontor, samlingsplats och verkstad håller till.

– Vi startade upp på Stampgatan 1992. Då körde vi renodlat på fastighetsskötsel på förmiddagarna och gick rundor. Såg över lampor, dörrar, avlopp, sophantering och sånt där. På eftermiddagarna åkte vi ut och servade vitvaror. Bytte ut och reparerade. Sedan fick man flaxa litegrann om någon behövde hjälp med något akut, vi hade ju jour också, berättar Tony Jansson som varit med sedan starten:

– Vi var fyra gubbar som startade GFS. Av oss är det bara jag kvar nu. Efter två år dog Bengt, som då höll i trådarna på kontoret. Lille-Kjell slutade för åtta eller om det var nio år sedan. Och nyligen gick Store-Kjell i pension, fortsätter Tony.

Hur träffades ni?

– Vi var anställda på ett liknande företag som höll på med fastighetsservice. Jag började där sommaren 1990 och företaget var ganska stort då. Där jobbade både fastighetsskötare, städare och rörläggare. Men när företaget såldes till nya ägare så blev allt sämre, säger Tony.

Som anställd hade Tony då hand om fastighetsskötseln för en bostadsrättsförening på Stampgatan: BRF Stampen. Föreningen var nöjda med Tony och ville själva anställa honom:

– Men då kom Bengt på att vi kunde starta upp något eget istället. Vi kunde lämna förfallet på det andra företaget, och så kunde vi fyra hjälpas åt på Stampgatan om någon blev sjuk eller skulle på semester. Det nappade föreningen på, och det var så vi startade GFS.

Och starten gav ringar på vattnet. Snart nappade fler bostadsrättsföreningar på att anlita deras tjänster:

– Föreningarna delade bland annat garageinfart med BRF Stampen och vi kom bra överens med de som höll i trådarna. De bad oss att räkna på det och det slutade med att vi då fick fastighetsskötseln och servicen för BRF Friggagatan och BRF Breitenfeld också.

Och många lägenheter blev det. 600 stycken längs Stampgatan och Friggagatan.

– Sedan hade Lille-Kjell fastighetsskötseln för BRF Bockemossen ett tag också. 234 lägenheter med 34 tvättstugor. Vi hade att göra, säger Tony.

Utöver fastighetsskötseln fick GFS så småningom även uppdrag av fastighetsbolag som Wallenstam och Blomstrands i Göteborg:

– Då var det ren service. Exempelvis om en tvättmaskin eller spis hade gått sönder, säger Tony.

”Allt är tillfälligheter”

Vi lever i en tid där unga i karriären jagas av mål, strategier och prestationsångest mer än någonsin. Vi läser om företags framgångssagor som grundat sig på höga utbildningar, nätverksträffar och tydliga affärsplaner. Tony var 32 år när han började med fastighetsskötsel, och berättar att han tog det med ro:

– Jag hade ingen utbildning när jag började på Stampen. Sluggo, som jobbade där då, lärde mig på plats, berättar han.

Det är härligt att ta del av GFS:s historia. Bolaget växer så det knakar – men Tony menar att det var tillfälligheter som gjorde att bolaget bildades:

– Allt är tillfälligheter. Hade inte Sluggo (inser i efterhand att vi borde frågat vad Sluggo heter egentligen… reds anm) och jag träffats på sjön som 16-åringar 1974 hade han heller aldrig dragit med mig till att börja på den där firman 1990. Hade jag inte börjat där hade jag aldrig träffat Bengt, Store-Kjell och Lille-Kjell. Och hade det andra företaget inte gått dåligt så hade vi förmodligen aldrig startat GFS.

Ny ledning

I dag drivs GFS i ny regi – och när vi är inne på spåret tillfälligheter – så är det kanske även så som bolagets VD Johan Sterner kom in i bilden. I 15 år jobbade Johan på vitvarutillverkaren Miele, där han kom i kontakt med GFS:

– Då skojade vi litegrann om att jag borde gå in som delägare i GFS, eftersom jag hjälpte gubbarna en del med tvättmaskinerna. Och efter en tid så blev det så också, berättar Johan.

Du gick alltså in som delägare direkt. Hur kändes det?

– Det var inga problem. Kjell och Tony är bra! Jag var trygg med att de kunde fastighetsskötseln utan och innan. Min bit är maskinservicen, som jag hållit på med hela livet.

Johan började våren 2016 och det var första gången som han blev företagare. Nyligen gick Kjell i pension och nu är Johan och Tony ensamma delägare.

Hur tycker du att det är att driva företag jämfört mot att vara anställd?

– Självklart finns det både fördelar och nackdelar med allt. Som anställd hade jag inte lika mycket att tänka på. Nu är det mer ansvar, samtidigt som det är en större frihet!

Nuet och framtiden

I samband med ägarbytet har det också blivit en naturlig övergång i affärsområde och kundsegment:

– Eftersom jag enbart har jobbat med maskinservice så tog jag med lite kunder och drog in nya. I dag är vi återförsäljare för Miele och samarbetar nära dem, berättar Johan.

GFS utför fortfarande fastighetsskötseln för föreningarna på och kring Stampgatan och har kvar expeditionen där. Men övrigt fokus går allt mer åt maskinservice. Och i takt med att bolaget har vuxit har också ny arbetskraft kommit in:

– Vi har anställt fyra stycken sedan jag började. Exempelvis ansvarar Patrik nu för fastighetsskötseln på Stampgatan. Magnus utför service och installationer. Bland annat för bostadsbolaget Balder, där vi gör alla installationer i tvättstugorna, säger Johan.

I dag jobbar GFS även med medicinmaskiner. Johan driftsätter och validerar diskdesinfektorer inom svensk sjuk- och tandvård och reser land och rike runt. Till sin hjälp har han sin son Robert:

– Jag tror att vi kommer jobba ännu mer med medicinteknik i framtiden. Och ska vi ha nöjda kunder som tycker att vi är på plats snabbt, återkopplar och gör det vi ska så måste vi täcka upp med mer personal. En kund ska aldrig behöva vänta och känna sig förbisedd. Jag tycker det är viktigt med telefonsupport och att vi alltid är tillgängliga. Därför har vi nu Katja på administration som kan avlasta oss med att ta bokningarna och lägga ut jobben.

Tony, du har varit i branschen i 30 år nu. Vad har det bästa varit under den tiden?

– Att det alltid har rullat på! Visst har vi haft fastigheterna som våra grundpelare sedan start och visst har vi gått samma rundor på förmiddagarna under alla dessa år, men ändå är jobbet väldigt varierande. Du har aldrig någon aning om vad som kan hända om dagarna. Och nu har Johan sett till att vi jobbar mer med maskinservicen, som innebär att vi får resa ganska mycket.

Johan får också frågan:

– Att vara ute och skruva tycker jag mest om. Jag föredrar att vara ute och jobba framför pappersarbete, som dessutom inte är min starka sida. Det är där Hillevi kommer in!

Du syftar på bokföringen?

– Inte bara det. Jag frågar henne först, innan jag gör något, säger Johan och skrattar.

Tony instämmer:

– Ja, hon rätar upp oss lite. Jag minns att hon sa ”så här kan ni inte göra” en del i början. Men jag har nog alltid legat ganska bra till tror jag!

Vilka frågeställningar kan det handla om då?

– Hur vi ska tänka med förmåner kring våra bilar, om vi har råd att anställa fler och så vidare. Vi bollar mycket! Och så ser hon till att betalningarna går in och ut som de ska. Hon har koll på bolaget helt enkelt, blinkar Johan.

Ett väldigt fint betyg, måste vi säga! Vårt samarbete har sträckt sig sedan 1999 och det är alltid lika roligt hos GFS. Vi tackar för en fin intervju – och för att vi får fortsätta vara med på er resa!